قهوه ماکیاتو Macchiato چیست؟

قهوه ماکیاتو “Macchiato”  یک کلمه ایتالیایی است و معمولاً برای توصیف نوشیدنی قهوه به همین نام استفاده می شود. وقتی از بیشتر طرفداران این نوشیدنی طرز تهیه آن را بپرسید آنها می گویند که شما مقدار کمی شیر (یا فوم شیر با شیر جوش) را به یک شات اسپرسو اضافه می کنید.

اگر چه این درست است اما هیچگاه مقدار شیری به طور علمی و مشخص تایید یا تعیین نشده است ، به این معنی که اگر در کافه های مختلف ماکاتیو سفارش دهید ، می توانید نوشیدنی های بسیار متفاوتی دریافت کنید. اینجاست که به فکر می افتیم ماکیاتو از کجا نشأت گرفته است ، چگونه امروز سرو می شود و چگونه ممکن است در آینده تکامل یابد.

 

چه کسی MACCHIATO را اختراع کرده و چگونه ساخته شده است؟

احتمالاً ماکیاتو در دهه هشتاد در ایتالیا توسط باریستا هایی اختراع شده است، که می خواستند از یک اسپرسو ساده با اضافه کردن مقداری شیر یک سفارشی جدید بسازند. نوشیدنی مشابهی در پرتغال به نام کافه پینگادو می باشد که قهوه اسپرسو با مقدار کمی شیر سرو می شود. این بدان معنی است که دستور تهیه ماکیاتو بستگی به نسبت اسپرسو به شیر دارد . به طور عموم دستور ماکیاتو یعنی یک شات اسپرسو با فوم شیر یا شیر می باشد .

نوشیدنی های زیادی با همین نام در دنیا موجود هست و باعث می شود تشخیص تفاوت آن ها دشوار باشد. به عنوان مثال در استرالیا می توانید یک ماکیاتو بلند سفارش دهید که دو شات اسپرسو و یک مقدار کمی شیر است. همچنین شما می توانید از Starbucks استارباکس ماکیاتو کارامل (کارامل ماکیاتو) سفارش دهید ، این نوشیدنی در دهه نود و متشکل از شیر جوشیده شده با بخار و یک شات اسپرسو اضافه شده به آن ، و در روی سطح آن شربت کارامل یا طعم دهنده، اختراع شده است.

برای تعریف دقیق تر نوشیدنی ، من با چهار متخصص قهوه از سراسر جهان صحبت کردم تا نظرات آن ها را در مورد این مورد جویا شوم.

Lauro Fioretti رئیس دانش و آموزش گروه Simonelli ، تولید کننده تجهیزات قهوه است. او برای من توضیح داد که دو نوشیدنی متفاوت وجود دارد – ماکیاتو و اسپرسو ماکیاتو . اولی معمولاً در یک لیوان بلند سرو می شود و شامل اسپرسو ، شیر سرد و شیر گرم است که روی هم قرار گرفته اند. اسپرسو ماکاتیاتو کوچکتر است و در یک فنجان اسپرسو سرو می شود که این فنجان تقریباً با یک دوز منظم اسپرسو و شیر بخارپز اضافه شده است.

در صحبت با دومین متخصص ، آشکار شد که بسیاری از این ماکیاتو ها را به جای شیر با کف شیر می سازند. Ollie Futcher ، رئیس Roaster در Saint Espresso در لندن معتقد است كه ماكیاتو یك اسپرسو دوبل است با فوم شیر كه خیلی نرم با قاشق بر روی قهوه صاف شده است. Mikael Jasin ، مدیر شركت قهوه So So Good در جكارتا اندونزی ، موافق است كه یك ماکیاتو از یك شات كامل اسپرسو و شیر و كف شیر ساخته شده است.

در حالی که Lauro  معتقد است كه پایه ی، یك اسپرسو ماکیاتو باید حاوی یك شات اسپرسو و مقدار کمی شیر باشد ، وی اذعان می كند كه برخی از کافی شاپ های ایتالیا آن را با لاته آرت تزیین می كنند و یا خلاقیت های دیگری را انجام می دهند. بعضی ها فقط به کف بالای اسپرسو کف شیر را اضافه می کنند ، افرادی هستند که فقط شیر داغ را اضافه می کنند و افرادی که فقط شیر سرد اضافه می کنند. با این حال ، Ollie می گوید که نوشیدنی ها معمولا به سفارش مشتری تغییر داده می شود ، او می گوید اغلب از مشتری می پرسد که آیا آنها می خواهند شیر گرم یا سرد به قهوه اضافه شود…

چه کسانی ماکیاتو سفارش می دهند؟

لاته ماکیاتو چه با شیر یا فوم شیر ساخته شده باشد، نوشیدنی است که بر پایه اسپرسو قرار دارد. اسپرسو ماکاتیو در بسیاری از کشورها محبوب است زیرا به اندازه اسپرسو قوی نیست و همچنین به اندازه یک لاته رقیق نیست. Lauro  می گوید: این یک سازش خوب بین این دو نوشیدنی است. افرادی که چیزی ملایم تر از اسپرسو دوست دارند … به طور کلی به دنبال اسپرسو ماکیاتو می روند. این می تواند جایگزینی مناسب برای لاته یا کاپوچینو در صبح یا ظهر باشد. قهرمان بارستای 2017 سوئیس آندره ائیرمن(André Eiermann) از استرالیا (Victoria Arduino Australia) موافق است که این نوشیدنی مناسب کسی است که چیزی سبک تر از اسپرسو بخواهند. او می گوید: این یک نوشیدنی سازگار شیر با اسپرسو برای دوستداران اسپرسو است که به دنبال یک مقدار شیرینی و خامه اضافی از شیر هستند.

در زمانی که مردم نوشیدنی های پایه شیر را به دلیل کالری بالا انتخاب نمی کنند ، اسپرسو ماکیاتو به عنوان گزینه ای سالم تر دیده شود ، زیرا فقط حاوی مقدار کمی شیر یا فوم شیر است، چیزی که باعث افزایش چشمگیر کالری نوشیدنی نیز نمی شود. آندره (André) می گوید که ماکیاتو “مصرف کنندگان قهوه با کالری هوشمند یا علاقه مندان به نوشیدنی شیر، که نمی خواهند شیر زیادی بنوشند را جذب می کند.”

 

لورو (Lauro) اظهار كرد كه ما باید جنبه غذایی نوشیدنی را نیز در نظر بگیریم … اسپرسو ماکیاتو … کالری کمتری نسبت به لاته یا کاپوچینو دارد. میکائیل (Mikael) می افزاید:  لاته ماکیاتو همچنین می تواند مقدار قند اضافه شده به نوشیدنی را کاهش دهد ، زیرا کف شیر، برای شیرین کردن قهوه بدون استفاده از قند افزودنی کافی است، بنابراین این گزینه به عنوان گزینه سالم تر شناخته شده است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.