[vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1567404298713{margin-bottom: 20px !important;}”][vc_gallery type=”image_grid” images=”18683″ img_size=”large”][vc_column_text]

بسته بندی و فروش

بسته بندی و فروش ، بسته بندی به محافظی اطلاق می شود که به کمک آن سلامت کالای بسته بندی شده پس از تولید تا مرحله مصرف حفظ می شود. بسته بندی افزون بر این حفاظت، نقش دیگری نیز بر عهده دارد و آن شناساندن کالا به خریدار است. بسته بندی مانند پل ارتباطی میان خریدار و کالاست که به وسیله نمایش مناسب و جذاب کالا به آن شخصیت می دهد .

صنایع بسته بندی

صنایع بسته بندی، وظیفه بزرگی را در ماندگاری، حفاظت، نگهداری، سهولت و دوام طی حمل و نقل و انتقال کلیه محصولات صنعتی و کشاورزی به عهده دارند. در ضمن، بسته بندی مناسب و شکیل در بازاریابی و جلب رضایت مشتری نقش بسزایی ایفا می کند که این موضوع هم در بازار داخلی و هم در امر صادرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است . در استاندارد بریتانیا واژه ی بسته بندی به عنوان هنر یا عملیات مورد استفاده در آماده سازی کالا برای حمل، نگهداری و یا تحویل به مشتری تعریف شده است .
در تعریفی ساده تر: بسته بندی به ظرفی است که مظروفی را در خود جای می دهد
بسته‌ بندی یک عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری و بحث آفرین است که کارکرد های محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی و فروش را شامل می‌شود.
بسته‌ بندی به معنای تهیه «ظرف محافظ یا سیستمی که سلامت کالای «مظروف» را در فاصله تولید تا مصرف حفظ کند و آن را از ضربات، صدمات، فساد ، لرزش، فشار و ارتعاش، مصون نگه دارد». از سوی دیگر بسته‌بندی به مثابه یک فرهنگ بومی، یا ملی و اقلیمی سیستمی است که از سویی موجبات ایجاد ارتباط بین تولید کننده و توزیع کننده را فراهم می ‌آورد و از سوی دیگر بین آن دو و مصرف کننده ارتباط منظم و قابل اطمینانی برقرار می ‌کند.

بهترین تعریف برای بسته بندی

بهترین تعریف برای واژه ی بسته بندی توسط پین در ۱۹۶۲داده شده است که امروزه نیز این تعریف به عنوان کامل ترین تعریف برای بسته بندی کاربرد دارد:
۱- یک سیستم که زمان تهیه ی کالا را جهت انتقال، توزیع، ذخیره، خرده فروشی و مصرف کاهش می دهد.
۲- یک مفهوم تضمین کننده برای تحویل مطمئن کالا به آخرین مصرف کننده در شرایط مطلوب و با حداقل هزینه است.
۳ – بسته بندی یک عمل فنی اقتصادی است که هزینه ی تحویل کالا را به حداقل می رساند، در حالی که فروش و در نتیجه سود حاصل از آن را به بالاترین حد افزایش می دهد .
نتیجه گیری از تعاریف بسته بندی
به بسته ‌بندی باید با دو دید کاملاً متفاوت ولی همسو، نگریست،
۱- معطوف به شرح وظیفه یک ظرف در قبال مظروفش
۲- دیدی که بیشتر جنبه فرهنگی دارد و به نحوی با روحیه، خصلتها، آداب و رسوم، موقعیت اقلیمی و منطقه‌ای کالا و به طور کلی فرهنگ سازنده و کشور تولید کننده آن مربوط می‌شود.
این یعنی که بسته ‌بندی، نظامی است مرکب که هم وظیفه حفاظتی دارد و هم نقش فرهنگ ارتباطی را بازی می ‌کند و واجد جنبه اطلاع رسانی است و می‌ تواند به عنوان یک رسانه، نقش آفرینی نماید

در بسته بندی های قهوه هارپاگ به اکثر معیار های مهم فکر شده و در بسته بندی اعمال شده…

بسته بندی و صادرات

درگذشته های نه چندان دور، خشکبار صادراتی ایران شامل ده قلم کالا مانند پسته، فندق، بادام، مغز هسته، خرما، کشمش، انجیر خشک، برگه زردآلو، قیسی و گردو میشد اما هم اکنون تنها ۴ قلم از خشکبار کشورمان شامل پسته، خرما، کشمش و انجیر خشک جنبه صادراتی خود را حفظ کرده است و مابقی اقلام خشکبار به دلیل افزایش جمعیت کشور جنبه خودمصرفی پیدا کرده و حجم صادارت آن بسیار کم شده است. به طور کلی در ۵۰ سال اخیر، خشکبار همواره یکی از سه کالای صادراتی کشورمان و در زمره صادرات غیرنفتی بوده است. حتی پس از پیروزی انقلاب که صادرات غیرنفتی تنوع زیادی یافت، باز هم خشکبار جایگاه خود را حفظ کرد و چهار قلم ذکر شده یعنی پسته، خرما، کشمش و انجیر خشک همچنان در صدر صادرات غیرنفتی کشورمان قرار دارند. به طور کلی در سالهای اخیر صادرات خشکبار به لحاظ ارزش در مرز یک میلیارد دلار بوده است.
از جمله موارد اهمیت بسته بندی خصوصا بسته بندی صادراتی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد :
۱٫ ارزش افزوده ایجاد می‌کند
۲٫ به خریدار پرستیژ می‌دهد
۳٫ گروه مورد نظر را عوض می‌کند
۴٫ قیمت تمام شده را پایین می‌آورد
به دلایل ذیل بسته‌بندی صادراتی نسبت به بسته‌بندی داخلی باید با دقت بیشتری طراحی و اجرا شود :
ـ دورتر بودن مقصد،
ـ تعداد دفعات جابجائی کالا،
ـ رقابت بیشتر،[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.