موکاپات Moka Pot را به عنوان دستگاه اسپرسو روی گازی هم می شناسند. و این یک روش سنتی ایتالیایی برای تهیه قهوه خوب و قوی است. اگرچه قهوه ساز موکاپات به قدرت اسپرسو نیست ، اما دارای طعمی غنی و خوشمزه است و همین امر آن را به قهوه ساز محبوب در سراسر دنیا تبدیل کرده است. موکاپات برای عصاره گیری از فشار بخار آب و عبور بخار از صافی حاوی قهوه استفاده می کنند. این دستگاه کوچک و مقرون به صرفه و قابل استفاده در خانه هست ، به این معنی که در خانه در کوتاه ترین زمان و راحت یک اسپرسو خوب بنوشید!

دم کردن قهوه با موکاپات Moka Pot

طرز تهیه قهوه با موکاپات

  • مخزن آب را با آب داغ تا خط مشخص شده پر کنید. سبد قهوه را از موکاپات برداشته و آب داغ را درون مخزن بریزید. اگر خط پرکننده وجود ندارد ، مخزن را دقیقاً تا زیر سوپاپ بخار پر کنید.
  • پس از پر کردن آب گرم ، هنگام استفاده از موکاپات بسیار مراقب باشید زیرا فلز بسیار سریع گرم می شود.
  • استفاده از آب داغ باعث کاهش مدت زمان لازم برای دم کردن قهوه می شود و همچنین از گرمای بیش از حد و سوزاندن قهوه نیز جلوگیری می کند.
  • دانه های قهوه را تا حد نمک خوارکی (Medium-Fine) آسیاب کنید. 18-20 گرم دانه های قهوه را درون آسیاب ریخته و آن را روشن کنید.
  • اگر دانه های قهوه را درست قبل از استفاده از آن آسیاب کنید بهتر است.
  • قهوه آسیاب را درون سبد قهوه بریزید. و روی سبد قهوه را کمی صاف می کنیم. دقت کنید که صاف کردن سطح قهوه باید با فشار کم انجام شود و نباید با فشار زیاد باشد زیرا بخار آب باید توانایی عبور از قهوه را داشته باشد.
 
 
 
  • سبد قهوه را در بالای مخزن آب قرار دهید. سپس ،قسمت بالایی موکاپات را ببندید.
  • موکاپات را 5-7 دقیقه روی اجاق گاز با شعله متوسط و ملایم قرار دهید. زمانی که قهوه وارد مخزن عصاره شد و مخزن به میزان کافی پر شد ، قهوه ساز را سریعاً از روی اجاق گاز بردارید. هرچه آب اولیه را گرم تر کنید ، این روند سریعتر انجام می شود.
  • در صورت لزوم ، دمای اجاق گاز را در طول فرآیند دم کردن تنظیم کنید. اگر قهوه خیلی سریع بالا می رود و تقریباً در مخزن عصاره گیری به حالت سرریز می شود ، گرما را کاهش دهید. و یا اگر قهوه فقط به حالت قطرات ریز وارد مخزن می شود ، گرما را افزایش دهید. می توانید چند بار تلاش کنید تا بتوانید تنظیم گرمای صحیحی را که برای اجاق گاز و موکاپات شما کار می کند را ، پیدا کنید.
  • سپس قهوه را کمی هم زده…
  • پس از تمام شدن دم آوری قهوه، آن را فوراً سرو کنید. قهوه موکاپات بهترین دم آوری قهوه خانگی است. هنگام نوشیدن جرعه ، مراقب باشید ، زیرا بسیار گرم خواهد بود!
  • در صورت تمایل می توانید قهوه موکاپات را با شکر بنوشید.
  • قهوه موکاپات می تواند با طعم بسیار قوی هم دم آوری شود، که البته این به سلیقه افراد مختلف بستگی دارد. قهوه Moka Pot را می توان با آب داغ رقیق کرد تا یک قهوه به سبک آمریکایی  به اسم امریکانو ایجاد شود.
  • قهوه ساز موکاپات را با استفاده از آب گرم و بدون مواد شوینده تمیز کنید. مخزن آب و قهوه را خالی کنید و بگذارید قبل از شروع به تمیز کردن آن کاملاً خنک شود. سپس مخزن ها را جدا کرده و با استفاده از آب خنک ، هر قسمت را کاملاً بشویید. هر قسمت را با یک حوله خشک کنید.
  • اگر متوجه قهوه اضافی شده اید ، از یک حوله یا دستمال کاغذی خشک استفاده کنید تا این مورد از بین برود.
 

14 نظر

  1. بهترین روش تهیه قهوه تلخ وخانگی چطور هست

    1. سلام روز خوش.تهیه قهوه با موکاپات . آموزش تهیه قهوه با موکاپات

    2. با ترک جوش هم می توانید قهوه ترک درست کنید اما اگر تلخ و غلیظ دوست دارید و می خواهید به مزه اسپرسو نزدیک تر باشه با موکاپات یا اسپرسو ساز های خانگی می تونید عصاره گیری کنید…

  2. سللم.. گه گاه عصاره قهوه از لوله موکا پات بالا نمی اید و هدر میرود… چرا ؟؟

    1. سلام روز خوش…
      روی قهوه را صاف می کنید؟ یا به اصطلاح تمپ می کنید؟

    2. میزان آب را تا زیر سوپاپ میریزید؟

  3. سلام ممنون از توضیحات کامل و خوبی که گذاشتید . یک سئوال آیا میشه با موکاپات هم به جز اسپرسو قهوه ترک یا هر قهوه دیگری درست کرد؟

    1. سلام روز خوش ، ممنون از بازدید از سایتمون و انرژی مثبتی که به ما می دهید…
      خیر با موکاپات فقط قهوه اسپرسو میشه تهیه کرد… برای قهوه ترک باید جذوه داشته باشید و قهوه ترک که اسیاب قهوه ترک با قهوه اسپرسو فرق میکنه…
      برای قهوه فرانسه هم باید قهوه فرانسه با آسیاب مخصوص فرانسه را داشته باشید و فرنچ پرس که آموزش قهوه ترک و آموزش قهوه فرانسه هر کدوم در سایت گذاشته شده است

  4. سلام
    آیا با موکاپات میشه قهوه ترک هم درست کرد؟؟؟؟

    1. با درود فراوان، خیر موکاپات فقط مخصوص قهوه ها با آسیاب اسپرسو هست….
      و قهوه ترک آسیاب خیلی ریز تری دارد و باید با جذوه درست بشه… (آموزش تهیه قهوه ترک)

  5. سلام اگر از قسمت بالای موکاپاد قهوه بیرون نزد مشکل از کجاست؟

    1. درود روز بخیر ، احتمال دارد مجرای خروجی قهوه با چیزی مسدود شده باشد

  6. سلام وقت بخیر
    اگه قهوه بعد از عصاره گیری یکم بجوشه ایرادی داره؟

    1. سلام وقت بخیر، بعد از تکمیل عصاره گیری بهتره که زیر موکاپات رو خاموش کنید. اگر بعد از عصاره گیری قهوه بجوشه باعث میشه که عطر و طعم قهوه خراب بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.